TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
WYKŁAD INAUGURACYJNY
9 X 2025 r. godz. 11:00 Przed wykładem od 10.30, przed wejściem do Auli wydawane będą legitymacje. 9 X oraz 16 X 2025 godz. 15.15 spotkanie organizacyjne osób zainteresowanych współprowadzeniem proponowanych oraz nowych klubów, kółek zainteresowań, itp w sali 514 budynek B-1 ul. Smoluchowskiego 25 (skrzyżowanie z ul. Łukasiewicza) |
Aula bud. A-1 |
Pozostałe wykłady plenarne
czwartki godz. 11:00-13:00 sala 1.31 bud. C-13 (Wyb. Wyspiańskiego 23-25)
16 X 2025 r. |
Sztuczna inteligencja - od mnożenia macierzy do nowej ery dostępu do wiedzy i mądrości. |
dr hab. inż. T. Kajdanowicz, prof. PWr |
23 X 2025 r. | Droga fizyków do bomby jądrowej. W 80 lat po teście Trinity. | dr inż. M. Mulak, prof. PWr |
30 X 2025 r. | Miłość w cieniu architektury antycznej. | prof. dr hab. J. Niemczyk |
6 XI 2025 r. | Biomechanika narządów ruchu okiem inżyniera. | prof. dr hab. inż. czł PAN, R. Będziński |
13 XI 2025 r. | brak wykładu (piątek dydaktyczny) | |
20 XI 2025 r. | Jak rodził się jazz. | dr hab. inż. J. Kapała |
27 XI 2025 r. |
Od ochrony przed powodzią do odporności na zmiany klimatyczne w gospodarce wodnej na przykładzie zlewni Odry. |
prof. dr hab. inż. Janusz Zaleski |
4 XII 2025 r. | Chemia szczęścia. | prof.dr hab.inż E. Wojaczyńska , dr hab. n med. M. Zawadzki, prof. PWr |
11 XII 2025 r. | Udział Polaków w budowie linii transsyberyjskiej. | prof. dr hab. inż. J. Biliszczuk |
18 XII 2025 r. | Zabawa z wnuczkiem/wnuczką w naukowca. | dr inż. Anna Hajdusianek |
8 I 2026 r. | Dlaczego boimy się starości. | dr hab. n. med. Anna Janocha, prof. PWr |
15 I 2026 r. |
Bizarne czy powszechne? Maski i oblicza depresji, nowe możliwości terapii. |
prof. dr hab. n. med J. Rymaszewska |
22 I 2026 r. |
Współczesne technologie wokół nas, korzyści i zagrożenia - jak korzystać i nie dać się oszukać. Prosto i przyjaźnie - dla seniorów i nie tylko. |
mgr inż. J. Styś |
SPOTKANIA KLUBOWE
w ramach opłaty semestralnej, liczba miejsc ograniczona pojemnością sal
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE (częściowo płatne)
Nazwa zajęć | Termin zajęć | Miejsce zajęć | Prowadzący | Opłata semestralna |
Laboratorium zastosowań sztucznej inteligencji w połączeniu z drukowaniem 3D |
Grupa I środa |
ul.Prusa 53/55 sala 120c bud E-1 |
mgr inż. Marcin Kutrzyński | 50 zł |
Warsztaty zastosowań sztucznej inteligencji |
Grupa I poniedziałek godz. 13.15 -15 Grupa II Środa godz. 15.15-17 |
sala 50 bud. A-2 ul. Łukasiewicza 2 |
Grupa I |
50 zł |
Język angielski poziom A1+ (początkujący) |
czwartek godz. 13:15-14:45 | sala 213 bud. A-2 | mgr Dorota Pytel | 100 zł |
Język angielski poziom A2+ (średnio zaawansowany) |
poniedzialek godz. 15.15-16.45 | sala 316 bud. A-2 | dr Maria Zwiefka | 100 zł |
Język angielski poziom B1 (zaawansowany) |
poniedzialek godz. 13.15-14.45 |
sala 102 bud. D-2 | mgr Joanna Leszkiewicz | 100 zł |
Trening Prozdrowotny |
piątek godz. 15.30-16.30 wtorek godz. 9.00-10.00 |
sala 2.2.15 budynekP-23 sala 2.1.15 |
Grupa I mgr Jakub Osóbka Grupa II mgr Filip Gryszko |
50 zł |
Taniec Gold Zumba |
wtorek godz. 9:00-10:00 | podziemie H-14 | mgr Karolina Papacz | 50 zł |
Działania plastyczne w przestrzeni i na płaszczyźnie (rysunek, malarstwo i rzeźba) |
środa godz. 11.45-14.00 |
ul.Prusa 53/55 sala 28 bud E-1 |
dr Barbara Siomkajło | 100 zł |
Warsztaty auto/biograficzne |
poniedziałek godz. 11.00-12.30 |
ul. Łukasiewicza 2 sala 213 A-2 |
dr Magda Wieteska |
100 zł |
poniedziałki godz. 11.00-12.30 sala 213 A-2 ul. Łukasiewicza 2
Warsztaty auto/biograficzne to przestrzeń dla refleksji, nauki i kreatywności, która pozwala na zgłębienie tożsamości i budowanie mostów między pokoleniami. Poprzez osobiste historie, kreatywne metody pracy oraz wspólne doświadczenia uczestnicy uzyskają nowe narzędzia do lepszego rozumienia siebie i swojego miejsca w historii.
Cel warsztatów:
Celem warsztatów jest zgłębienie wiedzy o sobie samych poprzez refleksję nad własnym życiem, odkrywanie tożsamości, relacji z przodkami oraz tworzenie przekazu dla przyszłych pokoleń. Uczestnicy poznają swoje motywacje, zasoby, radości oraz źródła siły, a także pogłębią umiejętności komunikacji i samoakceptacji.
Program warsztatów:
- inspirujące rozmowy i dyskusje
- przywracanie wspomnień za pomocą zdjęć i pamiątek
- dzielenie się opowieściami poprzez teksty autobiograficzne, dzienniki, listy
- wyrażanie siebie w różnych formach twórczej ekspresji
Prowadząca: dr Magda Wieteska – pedagog, andragog, gerontolog; dziennikarka i pisarka
Tematyka warsztatów:
1. Okresy rozwojowe w życiu człowieka
o Analiza kluczowych momentów życia.
o Zatrzymanie się przy każdym okresie, refleksja nad zmianami i wyzwaniami.
2. Relacje i emocje
o Rozmowy o przyjaźni, miłości, rodzinie i innych relacjach.
o Omówienie stylów przywiązania oraz ich wpływu na życie.
3. Wydarzenia i transgresje
o Praca nad momentami przełomowymi, pokonywaniem własnych granic.
o Analiza ważnych wydarzeń życiowych.
4. Inspiracje kulturowe
o Dyskusja o ulubionych książkach, filmach i piosenkach jako odzwierciedleniu tożsamości.
5. Wpływ zmysłów i uważność
o Zajęcia poświęcone percepcji zmysłowej oraz praktykowaniu mindfulness.
6. Wdzięczność i asertywność
o Ćwiczenia w praktykowaniu wdzięczności.
o Rozwijanie postawy asertywnej w życiu codziennym.
7. Przekazy pokoleniowe
o Rozmowy o tradycjach rodzinnych, mitach i sekretach.
o Refleksja nad wartościami, które chcemy przekazać przyszłym pokoleniom.
8. Styl uczenia się i osobowości
o Poznanie własnego stylu nauki i osobowości.
o Ćwiczenia wspierające rozwój samoświadomości.
Metody pracy:
Podczas warsztatów wykorzystamy następujące techniki:
Zdjęcia i wspomnienia: Tworzenie narracji na podstawie zdjęć i osobistych historii.
Ćwiczenia psychologiczne i coachingowe:
o Koło życia
o Linia życia
o Mapa marzeń
o Karty metaforyczne
o Przypowieści
o Afirmacje
Gry i symulacje:
o Gra biograficzna
o Rodzinny kuferek
Oczekiwane efekty:
1. Samopoznanie, poczucie sprawstwa: Uczestnicy odkryją, kim są, co ich motywuje i co sprawia im radość.
2. Rozwój umiejętności: Wzmocnienie komunikacji, asertywności oraz praktykowanie wdzięczności i mindfulness
3. Refleksja nad pochodzeniem: Lepsze zrozumienie związków z przodkami oraz odkrycie podobieństw między pokoleniami.
4. Przekaz dla przyszłych pokoleń: Wypracowanie życiowej narracji, która może być inspiracją dla kolejnych pokoleń.
Warsztaty Genealogii Rodzinnej max 12 osób (mgr inż. Grzegorz Mendyka)
GRUPA I Poniedzialki 9.15-11 sala 50 A-2
GRUPA II Środy 9.15-11 sala 50 A-2
Sześć 1,5 godzinnych warsztatów + interaktywne prezentacje multimedialne
-wymagane: komputery (laptopGM i 10-12 indywidualne) +rzutnik+ekran, Internet, PowerPoint
Casting: Od słuchaczy wymagana podstawowa znajomość komputera, Internetu, e-konto/poczta.
Wśród słuchaczy powinien być 1/na 3-5 osób/lider-edukator dobrze znający komp-Internet.
- każdy uczestnik przynosi na zajęcia pendrive, smartfon, adres e-poczty oraz swoje bieżące
zbiory genealogiczne tzn. dokumenty, metryki i fotografie przodków, dzieci, swoje…
WSTĘP
Podczas opracowywania genealogii rodzinnej senior-NESTOR ma okazję do kontaktów
międzypokoleniowych; dzieci, wnuki mogą podszkolić/wręcz zainspirować/ dziadków do
próby okiełznania Internetu, komputera, smarfona, cyfrowego fotoaparatu; zaś
dziadkowie mają niesamowitą okazję i szansę na przekazywanie młodym potomnym swojej
wiedzy genealogicznej, rodzinnej, życiowej. W takim aspekcie nawet kwarantanna może
się okazać dobrodziejstwem dla więzi rodzinnej. Do młodych trafia niesamowita
możliwość uczestniczenia w tworzeniu spuścizny po swoich przodkach.
Dla zaawansowanych interlokutorów jest możliwość nauki z pomocą TeamViewer
[zdalne bezpośrednie sterowanie komputerem]
W pasjonującym zajęciu, jakim jest genealogia rodzinna czyli badanie jej dziejów, można wyróżnić
dwa etapy:
A - gromadzenie informacji genealogicznych
B - prezentacja genealogii własnej rodziny
Seminarium Naukowo-Historyczne - prof. dr hab. inż. W. Andrzej Sokalski, prof. dr hab. Zdzisław Latajka
Czwartki godz. 15-17 sala 2.15 A-3 (ul. Smoluchowskiego 23).
Spotkania poświęcone historii osiągnięć wrocławskiej nauki i techniki (np. Elwro, WCSS, itp.) połączone z dokumentowaniem archiwalnych materiałów w Dolnośląskiej Bibliotece Cyfrowej oraz dyskusji aktualnych postępów nauk podstawowych, technicznych, społeczych i medycyny w oparciu o prezentacje pracowników naukowych lub zdalne wykłady wychowanków wrocławskich uczelni pracujących zagranicą.
Warsztaty zastosowań sztucznej inteligencji
Grupa I Poniedziałki 13.15 -15 sala 50 A-2 (mgr inż. Grzegorz Piotrowski)
Grupa II środy 15.15-17 sala 50 A-2 (mgr inż. Mateusz Bystroński)
Tematy zajęć:
Laboratorium zastosowań sztucznej inteligencji w połączeniu z drukowaniem 3D
max 20 osób (mgr inż. Marcin Kutrzyński)
GRUPA I środy 16:45-18.15 laboratorium 120c budynek E-1 ul. Prusa 53-55
GRUPA II piątki 17:00 -18.30 laboratorium 120c budynek E-1 ul. Prusa 53-55
Mój pierwszy wydruk 3D - zakładka do książki.
Cel: O co chodzi z tym całym drukiem 3D? Prezentacja idei fabrykacji.
Wynik: Wydruk zakładki do książki wybranego projektu z Internetu.
Nuda, nie chcę cudzego projektu – chcę swój!
Cel: Poznajemy proste narzędzia do modelowania 3D. Pierwszy model: rysunek przeniesiony do bryły. Wynik: Breloki do kluczy z napisami i emblematami. Wybrane projekty drukujemy.
Ciasteczka, czyli to, co tygryski lubią najbardziej.
Cel: Aby forma do ciastek, którą już umiemy zaprojektować, faktycznie działała, musimy poznać pojęcie kąta ujemnego . Hmm, będą z tym kłopoty.
Wynik: Formy do ciastek, których ściany nie są prostopadłe do płaszczyzny wydruku.
Uchwyty i klamki – spersonalizuj swoje mieszkanie.
Cel: Kąty ujemne już znamy. Czas na jakąś naprawdę fikuśną figurę.
Wynik: Projektujemy i drukujemy uchwyty i klameczki do mebli.
Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – wstęp do sztucznej inteligencji.
Cel: Być może prawdziwe piękno kryje się w nieoczywistej geometrii lub w jej braku (św. Tomasz uważa inaczej). Chcę umieć tworzyć takie struktury.
Wynik: Znamy zasadę promptowania i groudingu AI.
Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – narzędzia.
Cel: Jak już umiem budować poprawne prompty, to czas to użyć!
Wynik: Modele generatywne i parametryczne w wybranych narzędziach.
Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – weryfikacja.
Cel: Czy to wszystko działa? Nie dowiemy się, aż nie wydrukujemy.
Wynik: … nie wiem. Pewnie niektóre modele będą wadliwe
Prawdziwa biżuteria.
Cel: Co to SLS? To możliwość wytworzenia biżuterii w prawdziwie jubilerskich warunkach. W kosztach także.
Wynik: kończymy nasz kurs. Oprawianie i wytworzenie generatywnej biżuterii jest procesem trudnym. Nie wyczerpujemy w tym kursie wszystkich zagadnień, ale dajemy możliwość samodzielnej pracy w tym kierunku.
Trening Prozdrowotny 2 grupy
GRUPA I (mgr Jakub Osóbka) piątki 15.30-16.30 sala 2.2.15 P-23 ul.Chełmońskiego 16
GRUPA II ( mgr Filip Gryszko) wtorki 9.00-10.00 sala 2.1.15 P-23 ul. Chełmońskiego 16
Ruch jest jedną z najlepszych form profilaktyki prozdrowotnej. Trening prozdrowotny to dopasowane do indywidualnych potrzeb metody (związane z ruchem) dbania o zdrowie i poprawę sprawności na potrzeby aktywności w dniu codziennym, których celem jest kształtowanie wydolności tlenowej i siłowej oraz mobilności. Ćwiczenia odtwarzają schematy ruchu wykorzystywane w dniu codziennym i głównie bazują na obciążeniu własnym ciałem. Prawidłowa, stabilna pozycja i poprawna technika są podstawą bezpiecznego ćwiczenia. Praca nad aparatem stabilizacyjnym głębokim i obwodowym, sprawnością mięśni i układu sercowo-naczyniowego oraz mobilnością jest jednym z warunków komfortowego życia. Zmniejsza ryzyko urazów wynikających z czynności dnia codziennego i dodatkowych aktywności. Daje możliwość uczestniczenia w wielu atrakcyjnych formach rekreacji ruchowej. Pomaga zabezpieczać przed wieloma chorobami, zarówno cywilizacyjnymi jak i wynikającymi ze złych nawyków i zachowań życiowych.
Treści zajęć (semestralnie):
Podstawowe wiadomości na temat kształtowania prozdrowotnej wydolności aerobowej i siłowej. Zasady pozycjonowania w aktywnościach dnia codziennego i podczas ćwiczeń siłowych. Zapoznanie z zasadami kształtowania sprawności mm. stabilizacyjnych głębokich i obwodowych. Kształtowanie sprawności głębokich i obwodowych mm. stabilizacyjnych Zapoznanie z techniką podstawowych ćw. funkcjonalnych – przysiad, pompka, spięcie brzucha, burpee oraz ich wariantów progresywnych i regresywnych. Kształtowanie wydolności w układzie obwodowym z wykorzystaniem własnej masy ciała. Zapoznanie z metodami kształtowania wydolności tlenowej – opcjonalni Zapoznanie z zasadami i poprawa mobilności w stawie barkowym i odcinku piersiowym kręgosłupa. Zapoznanie z metodami oraz poprawa mobilności stawu biodrowego i skokowego. Nauka i wykorzystanie żonglowania do poprawy koncentracji i koordynacji ruchowej. Techniki relaksacyjne po wysiłku.
Uwagi organizacyjne:
Czas pojedynczych zajęć: 1h Miejsce: sala D lub E, Centrum Sportu PWr, ul. Chełmońskiego 16 Wymogi: zajęcia dla osób bez ograniczeń ruchowych, zdrowych (wymagane będzie oświadczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do uczestnictwa), strój sportowy dowolny, wygodny ( w przypadku sali D ćwiczymy na macie judo boso lub w skarpetach) Liczebność grupy: max 18 osób
Gold Zumba max 15 osób (mgr Karolina Papacz) wtorki 9.00-10.00 podziemie budynku H-14 Wyb. Wyspiańskiego 40
Zumba® to połączenie tańca i fitnessu. Zajęcia, podczas których przeplatają się rytmy latynoamerykańskie takie jak merengue, salsa, cumbia, reggeaton, flamenco. Podczas zajęć tańczymy solo.
W Politechnice Trzeciego Wieku chcę prowadzić dedykowane zajęcia Zumba® GOLD, podczas których przeniesiemy się w świat zumby ale o niższej intensywności, bez podskoków i szybkich obrotów.
Instruktor podczas zajęć wprowadza łatwą do naśladowania choreografię a uczestnicy podążają za instruktorem.
Zajęcia koncentrują się na wszystkich elementach sprawności fizycznej: układzie sercowo-naczyniowym, kondycji mięśni, elastyczności i równowadze!
Działania Plastyczne w Przestrzeni i na Płaszczyźnie max 15 osób (dr Babara Siomkajło
srody 11.45-14.00 sala 28 w budynku E-1 ul. Prusa 53/55
Celem kursu jest uaktywnienie i rozwijanie predyspozycji plastycznych uczestników zgodnie z ich zainteresowaniami. Temu ma służyć bardziej interdyscyplinarne traktowanie realizowanych tematów oraz eksponowanie ich terapeutycznego charakteru. 2. Zestaw tematyki zajęć kursu przewidzianego na 1 semestr, które łączą rysunek, malarstwo i działania rzeźbiarskie, może pozwolić na lepszą ocenę preferencji uczestników i w rezultacie prowadzić do rozbudowania/poszerzenia zagadnień budzących większe zainteresowanie – przy elastycznym wykorzystywaniu propozycji tematycznych 3. Układ zajęć umożliwia ich prowadzenie przez więcej niż jedną osobę; 4. Istnieje możliwość powiązania i realizacji tematów poszczególnych zajęć w zakresie kilku dziedzin plastycznych (rysunku, malarstwa, rzeźby, czy fotografii ew. muzyki i literatury). 5. Proponowany czas trwania zajęć to: 3 godziny lekcyjne – 2g. 15 min. Zegarowe
DZIAŁANIA PLASTYCZNE W PRZESTRZENI I NA PŁASZCZYŹNIE (Wspólne korzenie wszystkich dziedzin sztuki)
Program ramowy:
Cele i metody działań rysunkowych. Rysunkowe środki wyrazu – linia, plama, walor, nasycenie. Techniki rysunkowe, różne narzędzia, formy zapisu – szkice i studia. Tematy z natury i z wyobraźni – możliwa/sugerowana kontynuacja malarska i rzeźbiarska form zapisanych w postaci rysunku.
Cele, właściwości i metody działań malarskich. Malarskie środki wyrazu – podstawowe elementy teorii koloru, podstawowe zjawiska barwne. Techniki malarskie, różne narzędzia, podłoża i substancje stosowane w malarstwie. Tematy z natury i z wyobraźni, eksperymenty. Powiązanie tematów rzeźbiarskich i malarskich jako kontynuacja.
Modelowanie/rzeźba jako procesy kształtowania i przekształcania przestrzeni – metody wpływania na odbiór charakteru przestrzeni (skala mikro i makro). Właściwości stosowanych materiałów rzeźbiarskich i możliwości ich wykorzystania, eksperymenty. Różne formy i elementy przestrzenne (np. relief, ściana, wieża, ażur, itd.), które mogą być rezultatem wcześniejszych narysowanych pomysłów lub stanowić bazę dla działania kolorem. Możliwość wykorzystania wykonanych form do skonstruowania z nich instalacji w przestrzeni i sprawdzania ich oddziaływania na jej charakter/wyraz plastyczny przy zmianach usytuowania elementów składowych. Dokumentacja fotograficzna ukazująca różne aspekty wykonywanych modeli.