TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
WYKŁADY PLENARNE
czwartki godz. 11.00-13.00 bud. C-13 sala 1.31 (Wyb. Wyspiańskiego 23-25)
Dokładne terminy wykładów zostaną podane na początku października 2025 r.
Nauka i technika
Medycyna
Kultura i Sztuka
SPOTKANIA KLUBOWE
w ramach opłaty semestralnej, liczba miejsc ograniczona pojemnością sal
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
(częściowo płatne - w grupach o ograniczonej pojemności, można korzystać tylko z jednej formy w semestrze )
Warsztaty Genealogii Rodzinnej max 12 osób (mgr inż. Grzegorz Mendyka)
Sześć 1,5 godzinnych warsztatów + interaktywne prezentacje multimedialne
-wymagane: komputery (laptopGM i 10-12 indywidualne) +rzutnik+ekran, Internet, PowerPoint
Casting: Od słuchaczy wymagana podstawowa znajomość komputera, Internetu, e-konto/poczta.
Wśród słuchaczy powinien być 1/na 3-5 osób/lider-edukator dobrze znający komp-Internet.
- każdy uczestnik przynosi na zajęcia pendrive, smartfon, adres e-poczty oraz swoje bieżące
zbiory genealogiczne tzn. dokumenty, metryki i fotografie przodków, dzieci, swoje…
WSTĘP
Podczas opracowywania genealogii rodzinnej senior-NESTOR ma okazję do kontaktów
międzypokoleniowych; dzieci, wnuki mogą podszkolić/wręcz zainspirować/ dziadków do
próby okiełznania Internetu, komputera, smarfona, cyfrowego fotoaparatu; zaś
dziadkowie mają niesamowitą okazję i szansę na przekazywanie młodym potomnym swojej
wiedzy genealogicznej, rodzinnej, życiowej. W takim aspekcie nawet kwarantanna może
się okazać dobrodziejstwem dla więzi rodzinnej. Do młodych trafia niesamowita
możliwość uczestniczenia w tworzeniu spuścizny po swoich przodkach.
Dla zaawansowanych interlokutorów jest możliwość nauki z pomocą TeamViewer
[zdalne bezpośrednie sterowanie komputerem]
W pasjonującym zajęciu, jakim jest genealogia rodzinna czyli badanie jej dziejów, można wyróżnić
dwa etapy:
A - gromadzenie informacji genealogicznych
B - prezentacja genealogii własnej rodziny
Seminarium Naukowo-Historyczne - prof. dr hab. inż. W. Andrzej Sokalski, prof. dr hab. Zdzisław Latajka
Spotkania poświęcone historii osiągnięć wrocławskiej nauki i techniki (np. Elwro, WCSS, itp.) połączone z dokumentowaniem archiwalnych materiałów w Dolnośląskiej Bibliotece Cyfrowej oraz dyskusji aktualnych postępów nauk podstawowych, technicznych, społeczych i medycyny w oparciu o prezentacje pracowników naukowych lub zdalne wykłady wychowanków wrocławskich uczelni pracujących zagranicą.
Laboratorium Sztucznej Inteligencji dla Seniorów (mgr inż. Grzegorz Piotrowski, mgr inż. Mateusz Bystroński)
Tematy zajęć:
Laboratorium Sztucznej Inteligencji w Projektowaniu 3D max 20 osób (mgr inż. Marcin Kutrzyński)
Mój pierwszy wydruk 3D - zakładka do książki.
Cel: O co chodzi z tym całym drukiem 3D? Prezentacja idei fabrykacji.
Wynik: Wydruk zakładki do książki wybranego projektu z Internetu.
Nuda, nie chcę cudzego projektu – chcę swój!
Cel: Poznajemy proste narzędzia do modelowania 3D. Pierwszy model: rysunek przeniesiony do bryły. Wynik: Breloki do kluczy z napisami i emblematami. Wybrane projekty drukujemy.
Ciasteczka, czyli to, co tygryski lubią najbardziej.
Cel: Aby forma do ciastek, którą już umiemy zaprojektować, faktycznie działała, musimy poznać pojęcie kąta ujemnego . Hmm, będą z tym kłopoty.
Wynik: Formy do ciastek, których ściany nie są prostopadłe do płaszczyzny wydruku.
Uchwyty i klamki – spersonalizuj swoje mieszkanie.
Cel: Kąty ujemne już znamy. Czas na jakąś naprawdę fikuśną figurę.
Wynik: Projektujemy i drukujemy uchwyty i klameczki do mebli.
Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – wstęp do sztucznej inteligencji.
Cel: Być może prawdziwe piękno kryje się w nieoczywistej geometrii lub w jej braku (św. Tomasz uważa inaczej). Chcę umieć tworzyć takie struktury.
Wynik: Znamy zasadę promptowania i groudingu AI.
Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – narzędzia.
Cel: Jak już umiem budować poprawne prompty, to czas to użyć!
Wynik: Modele generatywne i parametryczne w wybranych narzędziach.
Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – weryfikacja.
Cel: Czy to wszystko działa? Nie dowiemy się, aż nie wydrukujemy.
Wynik: … nie wiem. Pewnie niektóre modele będą wadliwe
Prawdziwa biżuteria.
Cel: Co to SLS? To możliwość wytworzenia biżuterii w prawdziwie jubilerskich warunkach. W kosztach także.
Wynik: kończymy nasz kurs. Oprawianie i wytworzenie generatywnej biżuterii jest procesem trudnym. Nie wyczerpujemy w tym kursie wszystkich zagadnień, ale dajemy możliwość samodzielnej pracy w tym kierunku.
Trening Prozdrowotny 2 grupy po max 18 osób (mgr Jakub Osóbka, mgr Filip Gryszko)
Ruch jest jedną z najlepszych form profilaktyki prozdrowotnej. Trening prozdrowotny to dopasowane do indywidualnych potrzeb metody (związane z ruchem) dbania o zdrowie i poprawę sprawności na potrzeby aktywności w dniu codziennym, których celem jest kształtowanie wydolności tlenowej i siłowej oraz mobilności. Ćwiczenia odtwarzają schematy ruchu wykorzystywane w dniu codziennym i głównie bazują na obciążeniu własnym ciałem. Prawidłowa, stabilna pozycja i poprawna technika są podstawą bezpiecznego ćwiczenia. Praca nad aparatem stabilizacyjnym głębokim i obwodowym, sprawnością mięśni i układu sercowo-naczyniowego oraz mobilnością jest jednym z warunków komfortowego życia. Zmniejsza ryzyko urazów wynikających z czynności dnia codziennego i dodatkowych aktywności. Daje możliwość uczestniczenia w wielu atrakcyjnych formach rekreacji ruchowej. Pomaga zabezpieczać przed wieloma chorobami, zarówno cywilizacyjnymi jak i wynikającymi ze złych nawyków i zachowań życiowych.
Treści zajęć (semestralnie):
Podstawowe wiadomości na temat kształtowania prozdrowotnej wydolności aerobowej i siłowej. Zasady pozycjonowania w aktywnościach dnia codziennego i podczas ćwiczeń siłowych. Zapoznanie z zasadami kształtowania sprawności mm. stabilizacyjnych głębokich i obwodowych. Kształtowanie sprawności głębokich i obwodowych mm. stabilizacyjnych Zapoznanie z techniką podstawowych ćw. funkcjonalnych – przysiad, pompka, spięcie brzucha, burpee oraz ich wariantów progresywnych i regresywnych. Kształtowanie wydolności w układzie obwodowym z wykorzystaniem własnej masy ciała. Zapoznanie z metodami kształtowania wydolności tlenowej – opcjonalni Zapoznanie z zasadami i poprawa mobilności w stawie barkowym i odcinku piersiowym kręgosłupa. Zapoznanie z metodami oraz poprawa mobilności stawu biodrowego i skokowego. Nauka i wykorzystanie żonglowania do poprawy koncentracji i koordynacji ruchowej. Techniki relaksacyjne po wysiłku.
Uwagi organizacyjne:
Czas pojedynczych zajęć: 1h Miejsce: sala D lub E, Centrum Sportu PWr, ul. Chełmońskiego 16 Wymogi: zajęcia dla osób bez ograniczeń ruchowych, zdrowych (wymagane będzie oświadczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do uczestnictwa), strój sportowy dowolny, wygodny ( w przypadku sali D ćwiczymy na macie judo boso lub w skarpetach) Liczebność grupy: max 18 osób
Gold Zumba max 15 osób (mgr Karolina Papacz)
Zumba® to połączenie tańca i fitnessu. Zajęcia, podczas których przeplatają się rytmy latynoamerykańskie takie jak merengue, salsa, cumbia, reggeaton, flamenco. Podczas zajęć tańczymy solo.
W Politechnice Trzeciego Wieku chcę prowadzić dedykowane zajęcia Zumba® GOLD, podczas których przeniesiemy się w świat zumby ale o niższej intensywności, bez podskoków i szybkich obrotów.
Instruktor podczas zajęć wprowadza łatwą do naśladowania choreografię a uczestnicy podążają za instruktorem.
Zajęcia koncentrują się na wszystkich elementach sprawności fizycznej: układzie sercowo-naczyniowym, kondycji mięśni, elastyczności i równowadze!
Działania Plastyczne w Przestrzeni i na Płaszczyźnie max 15 osób (dr Babara Siomkajło
Celem kursu jest uaktywnienie i rozwijanie predyspozycji plastycznych uczestników zgodnie z ich zainteresowaniami. Temu ma służyć bardziej interdyscyplinarne traktowanie realizowanych tematów oraz eksponowanie ich terapeutycznego charakteru. 2. Zestaw tematyki zajęć kursu przewidzianego na 1 semestr, które łączą rysunek, malarstwo i działania rzeźbiarskie, może pozwolić na lepszą ocenę preferencji uczestników i w rezultacie prowadzić do rozbudowania/poszerzenia zagadnień budzących większe zainteresowanie – przy elastycznym wykorzystywaniu propozycji tematycznych 3. Układ zajęć umożliwia ich prowadzenie przez więcej niż jedną osobę; 4. Istnieje możliwość powiązania i realizacji tematów poszczególnych zajęć w zakresie kilku dziedzin plastycznych (rysunku, malarstwa, rzeźby, czy fotografii ew. muzyki i literatury). 5. Proponowany czas trwania zajęć to: 3 godziny lekcyjne – 2g. 15 min. Zegarowe
DZIAŁANIA PLASTYCZNE W PRZESTRZENI I NA PŁASZCZYŹNIE (Wspólne korzenie wszystkich dziedzin sztuki)
Program ramowy:
Cele i metody działań rysunkowych. Rysunkowe środki wyrazu – linia, plama, walor, nasycenie. Techniki rysunkowe, różne narzędzia, formy zapisu – szkice i studia. Tematy z natury i z wyobraźni – możliwa/sugerowana kontynuacja malarska i rzeźbiarska form zapisanych w postaci rysunku.
Cele, właściwości i metody działań malarskich. Malarskie środki wyrazu – podstawowe elementy teorii koloru, podstawowe zjawiska barwne. Techniki malarskie, różne narzędzia, podłoża i substancje stosowane w malarstwie. Tematy z natury i z wyobraźni, eksperymenty. Powiązanie tematów rzeźbiarskich i malarskich jako kontynuacja.
Modelowanie/rzeźba jako procesy kształtowania i przekształcania przestrzeni – metody wpływania na odbiór charakteru przestrzeni (skala mikro i makro). Właściwości stosowanych materiałów rzeźbiarskich i możliwości ich wykorzystania, eksperymenty. Różne formy i elementy przestrzenne (np. relief, ściana, wieża, ażur, itd.), które mogą być rezultatem wcześniejszych narysowanych pomysłów lub stanowić bazę dla działania kolorem. Możliwość wykorzystania wykonanych form do skonstruowania z nich instalacji w przestrzeni i sprawdzania ich oddziaływania na jej charakter/wyraz plastyczny przy zmianach usytuowania elementów składowych. Dokumentacja fotograficzna ukazująca różne aspekty wykonywanych modeli.