TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Politechnika Trzeciego Wieku

Planowane zajęcia PTW w semestrze zimowym roku akademickiego 2025/2026

WYKŁADY PLENARNE

czwartki godz. 11.00-13.00 bud. C-13 sala 1.31 (Wyb. Wyspiańskiego 23-25)

Dokładne terminy wykładów zostaną podane na początku października 2025 r.


Nauka i technika

  • Sztuczna inteligencja - od mnożenia macierzy do nowej ery dostępu do wiedzy i mądrości - dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz, prof. PWr
  • Od ochrony przed powodzią do odporności na zmiany klimatyczne w gospodarce wodnej na przykładzie zlewni Odry - prof. dr hab. inż. Janusz Zaleski
  • Droga fizyków do bomby jądrowej. W 80 lat po teście Trinity - dr inż. Maciej Mulak, prof. PWr
  • Współczesne technologie wokół nas, korzyści i zagrożenia – jak korzystać i nie dać się oszukać. Prosto i przyjaźnie - dla seniorów i nie tylko - mgr Jacek Styś
  • Udział Polaków w budowie linii transsyberyjskiej - prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk

Medycyna

  • Chemia szczęścia - prof. dr hab. Inż. Elżbieta Wojaczyńska, dr hab. n med. Marcin Zawadzki, prof. PWr
  • Bizarne czy powszechne? Maski i oblicza depresji, nowe możliwości terapii - prof. dr hab. n. med. Joanna  Rymaszewska
  • Dlaczego boimy się starości - dr hab. n med. Anna Janocha, prof. PWr
  • Biomechanika narządów ruchu okiem inżyniera - prof. dr hab. inż. czł PAN, Romuald Będziński

Kultura i Sztuka

  • Miłość w cieniu architektury antycznej - prof. dr hab. Ernest Niemczyk
  • Muzyka w chemii - prof. dr hab. inż. Piotr  Drożdżewski
  • Jak rodził się jazz - dr hab. inż. Jan Kapała
  • Zabawa z wnuczkiem/wnuczką w naukowca - dr inż. Anna Hajdusianek

SPOTKANIA KLUBOWE

w ramach opłaty semestralnej, liczba miejsc ograniczona pojemnością  sal

  • Międzypokoleniowy Dyskusyjny Klub Filmowy PWr - mgr. inż. Andrzej-Ostoja-Solecki, mgr Grazyna Korzeń
  • Klub Gramy i Śpiewamy -mgr inż. Elżbieta Ziaja, mgr inż. Urszula Mielczarska
  • Warsztaty Genealogii Rodzinnej - mgr inż. Grzegorz Mendyka
  • Seminarium Naukowo-Historyczne - prof. dr hab. inż. W. Andrzej Sokalski, prof. dr hab. Zdzisław Latajka
  • Klub Turystyka, Podróże - prof. dr hab. Jolanta Bryjak, mgr inż. Jacek Przetocki
  • Klub Brydżowy - prof. dr hab. inż. Leokadia Kucharska

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

(częściowo płatne - w grupach o ograniczonej pojemności,  można korzystać  tylko z  jednej  formy w  semestrze   )

  • Wprowadzenie do Systemów Sztucznej Inteligencji i Druku 3D max 20 osób - mgr inż. Marcin Kustrzyński
  • Systemy Sztucznej Inteligencji dla Seniorów - mgr inż. Grzegorz Piotowski, mgr inż. Mateusz Bystroński
  • Trening Prozdrowotny - mgr Jakub Osóbka, mgr Filip Gryszko
  • Taniec Gold Zumba - mgr Karolina Papacz
  • Język angielski (poziom A2+, B1, i B1+) - mgr Dorota Pytel, dr Maria Zwiefka, mgr Joanna Leszkiewicz
  • Działania plastyczne w przestrzeni i na płaszczyźnie (rysunek, malarstwo i rzeźba) - dr Barbara Siomkajło

Warsztaty Genealogii Rodzinnej max 12 osób (mgr inż. Grzegorz Mendyka)

Sześć 1,5 godzinnych warsztatów + interaktywne prezentacje multimedialne
-wymagane: komputery (laptopGM i 10-12 indywidualne) +rzutnik+ekran, Internet, PowerPoint
Casting: Od słuchaczy wymagana podstawowa znajomość komputera, Internetu, e-konto/poczta.
Wśród słuchaczy powinien być 1/na 3-5 osób/lider-edukator dobrze znający komp-Internet.
- każdy uczestnik przynosi na zajęcia pendrive, smartfon, adres e-poczty oraz swoje bieżące
zbiory genealogiczne tzn. dokumenty, metryki i fotografie przodków, dzieci, swoje…

WSTĘP

Podczas opracowywania genealogii rodzinnej senior-NESTOR ma okazję do kontaktów
międzypokoleniowych; dzieci, wnuki mogą podszkolić/wręcz zainspirować/ dziadków do
próby okiełznania Internetu, komputera, smarfona, cyfrowego fotoaparatu; zaś
dziadkowie mają niesamowitą okazję i szansę na przekazywanie młodym potomnym swojej
wiedzy genealogicznej, rodzinnej, życiowej. W takim aspekcie nawet kwarantanna może
się okazać dobrodziejstwem dla więzi rodzinnej. Do młodych trafia niesamowita
możliwość uczestniczenia w tworzeniu spuścizny po swoich przodkach.
Dla zaawansowanych interlokutorów jest możliwość nauki z pomocą TeamViewer
[zdalne bezpośrednie sterowanie komputerem]

W pasjonującym zajęciu, jakim jest genealogia rodzinna czyli badanie jej dziejów, można wyróżnić
dwa etapy:
A - gromadzenie informacji genealogicznych
B - prezentacja genealogii własnej rodziny

Seminarium Naukowo-Historyczne - prof. dr hab. inż. W. Andrzej Sokalski, prof. dr hab. Zdzisław Latajka

Spotkania poświęcone historii osiągnięć wrocławskiej nauki i techniki (np. Elwro, WCSS, itp.) połączone z dokumentowaniem archiwalnych materiałów w Dolnośląskiej Bibliotece Cyfrowej oraz dyskusji aktualnych postępów nauk podstawowych, technicznych, społeczych i medycyny w oparciu o prezentacje pracowników naukowych lub zdalne wykłady wychowanków wrocławskich uczelni pracujących zagranicą.

Laboratorium Sztucznej  Inteligencji  dla Seniorów (mgr inż. Grzegorz Piotrowski, mgr inż. Mateusz Bystroński)

Tematy zajęć:

  • Czym jest ChatGPT i co potrafi?
  • Jak rozmawiać z AI? Sztuka dobrego pytania
  • Codzienna pomoc: AI jako sekretarz i wnuczek
  • AI jako przewodnik po świecie technologii i kultury
  • AI jako doradca domowy: sprzęt, naprawy, zakupy
  • AI jako pomocnik w pisaniu tekstów codziennych
  • Generowanie obrazów: DALL·E i inne
  • Kreatywne zadania: zaproszenia, plakaty, kolaże
  • AI jako doradca praw obywatelskich i instytucji
  • AI jako przewodnik po finansach i usługach
  • AI jako doradca organizacyjny w codzienności
  • Co AI wie, a czego nie? Krytyczne myślenie
  • AI i moje poglądy: czy maszyna mnie rozumie?
  • AI jako nauczyciel i tłumacz złożonych tematów
  • Co zapamiętać na zawsze? „Moje 10 zastosowań AI”

Laboratorium  Sztucznej Inteligencji  w  Projektowaniu  3D  max 20 osób (mgr inż. Marcin Kutrzyński)         

Mój pierwszy wydruk 3D - zakładka do książki.  

Cel: O co chodzi z tym całym drukiem 3D? Prezentacja idei fabrykacji.   

Wynik: Wydruk zakładki do książki wybranego projektu z Internetu.

Nuda, nie chcę cudzego projektu – chcę swój!   

Cel: Poznajemy proste narzędzia do modelowania 3D. Pierwszy model: rysunek przeniesiony do bryły.    Wynik: Breloki do kluczy z napisami i emblematami. Wybrane projekty drukujemy.

Ciasteczka, czyli to, co tygryski lubią najbardziej.

Cel: Aby forma do ciastek, którą już umiemy zaprojektować, faktycznie działała, musimy poznać pojęcie kąta ujemnego . Hmm, będą z tym kłopoty.  

Wynik: Formy do ciastek, których ściany nie są prostopadłe do płaszczyzny wydruku.

Uchwyty i klamki – spersonalizuj swoje mieszkanie.   

Cel: Kąty ujemne już znamy. Czas na jakąś naprawdę fikuśną figurę.                        

Wynik: Projektujemy i drukujemy uchwyty i klameczki do mebli.

Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – wstęp do sztucznej inteligencji. 

Cel: Być może prawdziwe piękno kryje się w nieoczywistej geometrii lub w jej braku (św. Tomasz uważa inaczej). Chcę umieć tworzyć takie struktury.                                                    

Wynik: Znamy zasadę promptowania i groudingu AI.

Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – narzędzia. 

Cel: Jak już umiem budować poprawne prompty, to czas to użyć!       

Wynik: Modele generatywne i parametryczne w wybranych narzędziach.

Mam fajny pomysł, ale nie umiem go wymodelować – weryfikacja. 

Cel: Czy to wszystko działa? Nie dowiemy się, aż nie wydrukujemy. 

Wynik: … nie wiem. Pewnie niektóre modele będą wadliwe

Prawdziwa biżuteria.  

Cel: Co to SLS? To możliwość wytworzenia biżuterii w prawdziwie jubilerskich warunkach. W kosztach także.      

Wynik: kończymy nasz kurs. Oprawianie i wytworzenie generatywnej biżuterii jest procesem trudnym. Nie wyczerpujemy w tym kursie wszystkich zagadnień, ale dajemy możliwość samodzielnej pracy w tym kierunku.

Trening Prozdrowotny 2 grupy po max 18 osób (mgr  Jakub Osóbka, mgr Filip Gryszko)

 Ruch jest jedną z najlepszych form profilaktyki prozdrowotnej. Trening prozdrowotny to dopasowane do indywidualnych potrzeb metody (związane z ruchem) dbania o zdrowie i poprawę sprawności na potrzeby aktywności w dniu codziennym, których celem jest kształtowanie wydolności tlenowej i siłowej oraz mobilności. Ćwiczenia odtwarzają schematy ruchu wykorzystywane w dniu codziennym i głównie bazują na obciążeniu własnym ciałem. Prawidłowa, stabilna pozycja i poprawna technika są podstawą bezpiecznego ćwiczenia. Praca nad aparatem stabilizacyjnym głębokim i obwodowym, sprawnością mięśni i układu sercowo-naczyniowego oraz mobilnością jest jednym z warunków komfortowego życia. Zmniejsza ryzyko urazów wynikających z czynności dnia codziennego i dodatkowych aktywności. Daje możliwość uczestniczenia w wielu atrakcyjnych formach rekreacji ruchowej. Pomaga zabezpieczać przed wieloma chorobami, zarówno cywilizacyjnymi jak i wynikającymi ze złych nawyków i zachowań życiowych.

Treści zajęć (semestralnie):

Podstawowe wiadomości na temat kształtowania prozdrowotnej wydolności aerobowej i siłowej. Zasady pozycjonowania w aktywnościach dnia codziennego i podczas ćwiczeń siłowych. Zapoznanie z zasadami kształtowania sprawności mm. stabilizacyjnych głębokich i obwodowych. Kształtowanie sprawności głębokich i obwodowych mm. stabilizacyjnych Zapoznanie z techniką podstawowych ćw. funkcjonalnych – przysiad, pompka, spięcie brzucha, burpee oraz ich wariantów progresywnych i regresywnych. Kształtowanie wydolności w układzie obwodowym z wykorzystaniem własnej masy ciała. Zapoznanie z metodami kształtowania wydolności tlenowej – opcjonalni Zapoznanie z zasadami i poprawa mobilności w stawie barkowym i odcinku piersiowym kręgosłupa. Zapoznanie z metodami oraz poprawa mobilności stawu biodrowego i skokowego. Nauka i wykorzystanie żonglowania do poprawy koncentracji i koordynacji ruchowej. Techniki relaksacyjne po wysiłku.

Uwagi organizacyjne:

Czas pojedynczych zajęć: 1h Miejsce: sala D lub E, Centrum Sportu PWr, ul. Chełmońskiego 16 Wymogi: zajęcia dla osób bez ograniczeń ruchowych, zdrowych (wymagane będzie oświadczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do uczestnictwa), strój sportowy dowolny, wygodny ( w przypadku sali D ćwiczymy na macie judo boso lub w skarpetach) Liczebność grupy: max 18 osób 

Gold Zumba max 15 osób (mgr Karolina  Papacz)

Zumba® to połączenie tańca i fitnessu. Zajęcia, podczas których przeplatają się rytmy latynoamerykańskie takie jak merengue, salsa, cumbia, reggeaton, flamenco. Podczas zajęć tańczymy solo. 

W Politechnice Trzeciego Wieku chcę prowadzić  dedykowane zajęcia Zumba® GOLD, podczas których przeniesiemy się w świat zumby ale o niższej intensywności, bez podskoków i szybkich obrotów. 

Instruktor podczas zajęć wprowadza łatwą do naśladowania choreografię a uczestnicy podążają za instruktorem. 

Zajęcia koncentrują się na wszystkich elementach sprawności fizycznej: układzie sercowo-naczyniowym, kondycji mięśni, elastyczności i równowadze!

Działania  Plastyczne w  Przestrzeni i na Płaszczyźnie  max  15 osób (dr Babara  Siomkajło

Celem kursu jest uaktywnienie i rozwijanie predyspozycji plastycznych uczestników zgodnie z ich zainteresowaniami. Temu ma służyć bardziej interdyscyplinarne traktowanie realizowanych tematów oraz eksponowanie ich terapeutycznego charakteru.  2. Zestaw tematyki zajęć kursu przewidzianego na 1 semestr, które łączą rysunek, malarstwo i działania rzeźbiarskie, może pozwolić na lepszą ocenę preferencji uczestników i w rezultacie prowadzić do rozbudowania/poszerzenia zagadnień budzących większe zainteresowanie – przy elastycznym wykorzystywaniu propozycji tematycznych  3. Układ zajęć umożliwia ich prowadzenie przez więcej niż jedną osobę;  4. Istnieje możliwość powiązania i realizacji tematów poszczególnych zajęć w zakresie kilku dziedzin plastycznych (rysunku, malarstwa, rzeźby, czy fotografii ew. muzyki i literatury).  5. Proponowany czas trwania zajęć to: 3 godziny lekcyjne – 2g. 15 min. Zegarowe

DZIAŁANIA PLASTYCZNE W PRZESTRZENI I NA PŁASZCZYŹNIE   (Wspólne korzenie wszystkich dziedzin sztuki)

Program ramowy:

Cele i metody działań rysunkowych.  Rysunkowe środki wyrazu – linia, plama, walor, nasycenie.  Techniki rysunkowe, różne narzędzia, formy zapisu – szkice i studia.  Tematy z natury i z wyobraźni – możliwa/sugerowana kontynuacja malarska i rzeźbiarska form zapisanych w postaci rysunku.

Cele, właściwości i metody działań malarskich.  Malarskie środki wyrazu – podstawowe elementy teorii koloru, podstawowe zjawiska barwne.  Techniki malarskie, różne narzędzia, podłoża i substancje stosowane w malarstwie.  Tematy z natury i z wyobraźni, eksperymenty. Powiązanie tematów rzeźbiarskich i malarskich jako kontynuacja.

Modelowanie/rzeźba jako procesy kształtowania i przekształcania przestrzeni – metody wpływania na odbiór charakteru przestrzeni (skala mikro i makro).  Właściwości stosowanych materiałów rzeźbiarskich i możliwości ich wykorzystania, eksperymenty.  Różne formy i elementy przestrzenne (np. relief, ściana, wieża, ażur, itd.), które mogą być rezultatem wcześniejszych narysowanych pomysłów lub stanowić bazę dla działania kolorem.  Możliwość wykorzystania wykonanych form do skonstruowania z nich instalacji w przestrzeni i sprawdzania ich oddziaływania na jej charakter/wyraz plastyczny przy zmianach usytuowania elementów składowych.  Dokumentacja fotograficzna ukazująca różne aspekty wykonywanych modeli.

Politechnika Wrocławska © 2025